Waarom?
Omdat goedkoop lekker kan zijn.
Voor de zuinige thuiskok.

zondag 9 december 2012

GEGRILDE OCTOPUS

Op de markt, bij mij in de buurt, kan ik voordelig grote octopustentakels kopen, dat scheelt schoonmaakwerk. Ze zijn ook ingevroren geweest zodat ik de octopus niet meer mals hoef te slaan. Mocht je hele octopussen aantreffen, snij dan de ogen eruit en keer de kop binnenstebuiten zodat je de ingewanden kunt verwijderen. Haal ook de tanden uit de mond en spoel de octopus goed uit.
Slechts twee keer heb ik op de markt de kleinere muskusoctopus kunnen kopen, heel smaakvol. Hij kan makkelijk in zijn geheel bereid worden, heerlijk in pittige tomatensaus. Afgezien van de geringe grootte heeft deze octopus nog een ander opvallend kenmerk, namelijk één rij zuignapjes in plaats van twee rijen bij de gewone octopus.
Voordat je de octopus verwerkt in een gerecht moet je hem eerst garen. Vroeger kookte ik de octopus in water totdat ik over de manier van Jamie Oliver las. Hij laat namelijk de octopus in eigen vocht garen en dit levert een heel smaakvol resultaat op. Vooraf fruit hij langzaam in een pan: fijngesneden knoflook, fijngesneden peterseliesteeltjes, verse chilipeper in ringetjes gesneden en citroenschilrasp. De knoflook mag niet bruin worden. Vervolgens de octopus, zwarte peper en zout erbij en langzaam laten garen met de deksel erop totdat hij mals is. Afhankelijk van de grootte kan dit een tijdje duren, een half tot een heel uur.
Als de octopus mals en gaar, is met keukenpapier schoonwrijven. Nu kun je hem verwerken in salades of zoals hierboven afgebeeld, in plakjes grillen. Het liefst boven houtskool natuurlijk maar in dit geval, heel praktisch, op de grillplaat boven het gas.
Bestrooien met gedroogde verkruimelde chilipeper, zeezout en fijngesneden bladpeterselie. Besprenkelen met veel vers citroensap en een frisse salade erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten